Loga z fotobank a podobných služeb

Dnes si povíme o logách z fotobank, o online tvorbě log a o kradených logách. Ale především si povíme o tom, proč se takto loga tvořit nesmí. Jaké z toho mohou být problémy a proč je lepší se obrátit na konkrétní logotvůrce a kde je najít. Přidám i tip, jak si může i laik zkontrolovat, zda jeho logo není kradené.

Článek o tomto tématu napsal už Petr Václavek. S jeho argumenty souhlasím a dovolím si tuto tematiku výrazně rozvést. Proč je důležité o tom mluvit? Protože mnoho logotvůrců i grafických studií má na v ceníku variantu, u které píšou, že symbol loga bude koupený z fotobanky. Ne všichni ale takto vykládají své karty na stůl a mnoho designerů stahuje symboly z fotobank a klientovi o tom nic neřekne, což je obrovská drzost. Je to jako prodat auto, které jste si od někoho půjčili.

Pominu, že využívání symbolů z fotobank je neprofesionální a nekreativní. Nejpodstatnější je to, že se to vůbec dělat nemá. Je to protizákonné, anebo to minimálně porušuje podmínky fotobank a práva daných autorů.. takže vlastně opět protizákonné. Do článku přidám i výtažky zákonů, abyste věděli, co vám za porušení autorského práva hrozí. A jelikož se mi nechce věřit, že by si tito designeři byli vědomi toho, že je to ilegální a přesto fotobanky používali, vyplývá mi z toho, že zkrátka jen neví, že se to dělat nemá. Proto jsem sepsal tento rozsáhlý článek, který by měl situaci objasnit.

 

Podstata loga

 

Loga jsou unikátní identifikátory. Vznikly, aby se od sebe konkurenti odlišili. Aby si je nikdo s nikým nepletl a aby se zpřehlednil trh. Zkrátka aby zákazníci díky označením poznali, o čí výrobek se jedná.

Unikátní a odlišení. Mějte tato klíčová slova na paměti a při čtení článku sledujte, zda souhlasí s tím, jak fungují fotobanky a generátory. O plagiátech ani nemluvě. Spoiler: tato slova s fotobankami ani generátory nesouhlasí vůbec.

Proč? Ten stejný symbol z fotobanky či generátoru si může pořídit a používat klidně tisíc lidí najednou, z čehož vyplývá, že se žádná unikátnost ani odlišení nekoná. Symboly jsou navíc obvykle obyčejné a příliš nezajímavé, než aby se odlišily v džungli konkurence, kde se podobných log toulají miliony.

 

Obecné problémy při použití cizí práce

 

a) Problémy s použitelností

Téměř ve všech případech není možné do loga použít žádný obrázek z internetu a to platí i o těch zakoupených. Po zakoupení sice máte právo symbol použít (klidně i komerčně), ale už nemáte právo jej vlastnit. A abyste mohli logo používat, musíte být jeho vlastníkem. Což se nestane, stáhnete-li si symbol od někoho cizího.

 

b) Problémy s počtem stažení

Jak jsem již zmínil, v těchto případech hrozí, že s obrázkem už pracují stovky či tisíce dalších lidí. Představte si, že váš konkurent také zajde do fotobanky, bude hledat podobná klíčová slova, zobrazí se mu podobné výsledky a bude mít podobný vkus. Klidně tedy může vybrat i stejný symbol. Najednou tu budou konkurenční firmy se stejným logem a věřte, že dříve či později si toho někdo všimne, upozorní na to a bude to zkrátka trapné a neprofesionální.

Většina lidí neví, že existují nějaké fotobanky či online nástroje pro tvorbu log. Zkrátka uvidí dvě stejná loga. Přijde jim to divné a začnou přemýšlet – ukradli logo oni vám anebo vy jim? Začnou pochybnosti o serióznosti a důvěryhodnosti, protože pokud jste zkopírovali logo, co dalšího kopírujete? Jaké další nekalosti provádíte?

 

c) Problémy licenční

Aby toho nebylo málo, je tu i problém licenční. Licence se neustále mění. V jeden den může být symbol ke stažení zdarma a další den ho autor smaže a umístí do placené fotobanky. A další den si řekne, že je to příliš originální dílo na to, aby se prodávalo v běžné fotobance, smaže ho a nahraje do specializované logobanky (zmíním níže) a nastaví mu exkluzivní licenci, takže po zakoupení symbol z nabídky zmizí.

Na podobný postup má autor právo. Jenže těm, kteří si logo stihli stáhnout zdarma anebo zakoupit z běžné fotobanky a už mají symbol ve svém logu, je to prd platné. Neví, že k symbolu nevlastní žádná práva a že jediný skutečný vlastník je ten, kdo logo koupil z logobanky. A nejde ani vyloučit budoucí žaloby ze strany skutečného vlastníka. Používat práce třetích stran je zkrátka riskantní.

 

Fotobanky

 

Fotobanky jsou tak oblíbené, protože symboly tam jde zakoupit opravdu levně. Což je lákavé především pro ty s nižším rozpočtem. Jenže to má háček. Vlastně několik háčků.

Platí zde stejné problémy, které jsem zmínil v předchozí části. K nim přibývá kvalita. Kvalitní logo vzniká obvykle týdny. Nikdo nebude věnovat týdny symbolu, který prodá za dolar. Proto ve fotobankách naleznete spíše méně kvalitní symboly neutrálnějšího rázu, kterých je všude habaděj. Neutrálnější loga zároveň způsobí horší zapamatovatelnost a nedostatečné odlišení od konkurence. Jednoduše se ztratíte ve změti dalších neutrálních log.

Dále je problém s původností. Nikdy nevíte, zda autor symbol někde nečajznul a zda tedy neporušuje autorské právo jiného tvůrce. Pokud si takový symbol stáhnete, budete pak porušovat zákon i vy.

Ale hlavně – největší háček je ten, že v pravidlech každé fotobanky je nějakým způsobem zdůrazněno, že zakazují jejich symboly v logách používat.

 

Podmínky fotobank

 

Proč je tedy používání log z fotobank zakázané? Nejlépe to napsali na Adobe Stock:

Mohu obrázky ze služby Adobe Stock používat jako součást podnikového loga nebo značky?

 

Ne. Před použitím obrázku jako loga firmy je nutné být úplným vlastníkem daného obrázku, protože loga jsou z principu registrována nebo chráněna tak, aby stejný obrázek nemohly používat ostatní společnosti nebo organizace. Tyto obrázky však jako logo používat nelze, protože služba Adobe Stock uděluje pouze právo obrázek používat a nepřenáší na vás jeho vlastnictví.

 

Abych vám ušetřil čas ověřováním, odcituji výseky pravidel z dalších fotobank. Zmíním ty největší fotobanky a zmíním i free fotobanky FreePikFreeImages (staré sxc.hu), abyste viděli, že i tyto portály své obrázky nedovolují do loga použít.

 

a) Naprostý zákaz

 

ShutterStock

OMEZENÍ POUŽITÍ VIZUÁLNÍHO OBSAHU. NESMÍTE: Použití vizuálního obsahu (celého nebo části) jako obchodní značky, servisní značky, loga, nebo jiného náznaku původu, či jejich části.

 

iStockPhoto

No matter what license you buy, you can never use iStock content for: Use in any logo or trademark

 

123RF

Mějte prosím na paměti, že vektorové ikony nesmí být použity jako firemní logo.

 

Fotolia

You must not: incorporate the Work into a logo, trademark, or service mark;

 

ThinkStock

Not allowed with any license type or plan: Using an image in a logo, corporate ID, trademark or service mark

 

BigStockPhoto

Royalty free stock prohibits licensed / downloaded images to be used as logos.

 

FreeImages

No Use in Trademark or Logo. You may not use content as part of a trademark, design mark, tradename, business name, service mark, or logo.

 

b) Výjimečné případy

 

Některé portály umožňují obrázky do loga použít a to za konkrétních podmínek.

 

DepositPhotos

Logo nebo znak, který bude oficiálně registrován jako obchodní značka nebo ochranná známka – Zakázáno

Pokud si chcete logo zaregistrovat, máte smůlu, nemůžete obrázek pro logo použít. Zde ale přichází výjimka:

Logo nebo znak, který NEBUDE oficiálně registrován jako obchodní značka nebo ochranná známka – Povoleno

Neplánujete-li si na logo zřídit ochrannou známku, obrázek můžete použít. Nic to však nemění na tom, že tato loga bývají laciná a neoriginální, ani na tom, že tentýž obrázek může používat kdokoli další.

 

FreePik

The User may use the Content … that it: (vi) does not use the Content in the FreePik Selection (totally or partially) in any trademark, logo

Obrázky z FreePiku tedy nejde do loga použít. A všimněte si závorky, která říká, že to platí i pro částečné použití – ani část stažené grafiky nejde do svého loga použít. Nicméně dodávají toto:

unless the Contentis modified in such a way as to be a new and different content not confusingly similar with the original Content

Jediný možný scénář je ten, že obrázek změníte k nepoznání, takže se z něj vlastně stane úplně jiný obrázek. Píšu to zde pro úplnost, ne abych vás jakýmkoli způsobem nabádal k tomu najít si tam obrázek a ten překreslit. Sice to mnozí dělají, ale je to neetické parazitování na cizí práci.

 

GraphicRiver

Na impulz v komentářích na Facebooku přidávám ještě loga z GraphicRiver. Akorát to nedávám mezi legální logobanky, jelikož to zkrátka plně legální není. Po odkoupení logo stále zůstává v nabídce a vlastnictví se na vás nepřenáší. A opět tam jsou zádrhely podobné, jako u ostatních výše zmíněných fotobank. Navíc přibývají další nejasné podmínky.

… the Logo Template you’re buying is not exclusive to you and the same logo can be used by someone else.

Zde alespoň pěkně narovinu řeknou, jak se věci mají a že to stejné logo může používat kdokoli jiný.

You can’t claim any exclusive right to use the Logo Template or Final Logo, which includes not claiming trademark rights or copyright in the Final Logo and not applying to register the Final Logo as a trademark anywhere.

Stejně jako u předchozích fotobank ani tady není možné si pořídit ochrannou známku a nemáte ani právo si nárokovat copyright. Tato podmínka u jiných fotobank nebyla a přiznám se, že nevím, co tím chtěl básník říct. Že budete-li mít logo odtud, nemůžete si do patičky webu dát značku ©? Nebo něco jiného? Kdo ví.

You can only use the Logo Template for lawful purposes.

This license can be terminated if you breach it. If that happens, you must stop using the Final Logo.

Z toho jsem poněkud zmatený. Můžete logo používat pouze pro legální účely. Co to znamená? Nevím. Každopádně použijete-li logo jinak než pro tyto neupřesněné účely, licence je ukončena a vy už logo používat nesmíte. Je to zkrátka divné, nejasné a raději bych i od tohoto portálu držel ruce pryč. Respektive pouze od té sekce s logama, jinak je Graphic River (i další obchody od Envato) možná nejkvalitnější a nejrozmanitější trh s grafikou.

 

Problémy s free fotobankami

 

To je kapitola sama. O problémech s free fotobankami se tu nechci rozepisovat, jelikož je už skvěle popsal Petr Václavek ve svých článcích: Proč nepoužívat fotky a ilustrace zdarma z free fotobank? a také Freepik – fotky a vektory zdarma… opravdu?

 

Online tvorba log

 

Existují online nástroje, ve kterých jde snadno vytvořit vlastní loga. Některé weby nabízí tuto službu zdarma, jiné jsou placené. Máte k dispozici databázi symbolů, z nichž si jeden vyberete, k němu napíšete název, změníte font, upravíte si kompozici a logo je „hotové“. Pohodlné? Ano. Ale je tu několik problémů:

 

a) Problém s kvalitou

Většina symbolů je příliš jednoduchá a připomíná cliparty z wordu. Symboly jsou obvykle tuctové, neosobníneoriginální. A když už jsou propracované, bývají klišovité a generické.

 

b) Problém s relevancí

Jak jsem zmínil, symboly bývají generické, tedy nějakým způsobem nekonkrétnínezajímavé. Jenže žádný byznys není nekonkrétní a nezajímavý. Naopak. Každý byznys je jedinečná směs rozmanitých vlastností a hodnot, které by měly z loga zářit a působit na cílovou skupinu. Možná najdete symboly, které vyjadřují jednu či pár takových hodnot, ale není prakticky možné najít symbol, který to „řekne“ všechno a který vám bude sedět doopravdy jako ulitý.

 

c) Problém s výběrem

Databáze symbolů jsou omezené a i proto je nízká šance, že naleznete takový, který by se k vašemu byznysu stoprocentně hodil. Pozor – je rozdíl mezi líbífunguje. Líbit se vám může spousta symbolů, ale neznamená to, že se k vašemu byznysu hodí, že vyjadřují vhodné emoce, že budou použitelné v praxi, oslovovat cílovou skupinu, budovat důvěru zákazníků apod.

 

c) Problém s původem

Stejně jako u fotobank nevíte, odkud symboly pochází. Před lety se například na LogoGarden zjistilo, že mnoho symbolů je nakradených z log profesionálů. Spoustu ukázek kradených log můžete projít ve článku jednoho poškozeného designera.

Je to starší článek, ale ukazuje, že jakékoli portály, do kterých nahrávají symboly neznámí uživatelé, mohou nabízet kradená loga. Je to nekontrolovatelné. Při vkládání symbolů sice designeři souhlasí s tím, že symbol patří jim, ale neproběhne-li žádná kontrola, dá se jejich slovu věřit asi stejně, jako slovu teenagerů, když klikají na [ Ano, bylo mi 18 let ].

 

d) Problém s vícenásobným stažením

Problém jako u fotobank. Třeba na FreeLogoServices.com se chválí tím, že mají v databázi tisíce log a už 25 milionů uživatelů. Když si to rozpočteme, znamená to, že každý symbol je použit přibližně ve 20 000 logách. Dvacet tisíc! Přáli byste si, aby mělo vaše logo ve světě 20 000 kopií?

 

e) Nejasné podmínky

Obrovskou vadou na kráse těchto služeb jsou velmi nejasné podmínky. Prošel jsem pár desítek generátorů a u mnoha webů dokonce žádné podmínky nebyly. Nic. Velice důvěryhodné služby, jen co je pravda. Každopádně většina generátorů podmínky má a já vám z nich vybral tři nejpodivnější:

 

LogoShuffle.com

The customer takes notice that the website of Logoshuffle contains contents (essentially symbols and/or so-called icons) of third parties. Under no circumstances shall Logoshuffle be liable for the contents of the third party supplier (thenounproject.com) or other third parties. Furthermore, the customer himself shall be responsible for ensuring that the use of the above mentioned symbols does not infringe the copyrights or other legal regulations.

Nad tím jen kroutím hlavou. Říkají, že symboly mají od třetích stran (thenounproject.com). Budiž, to je v pořádku. Co ale není v pořádku je poslední věta, která říká, že zákazník bude zodpovědný za to, aby zajistil, že používání loga neporušuje copyright. Takže bude-li logo plagiát, web vám ho prodá a má-li už někdo tento symbol v logu anebo ho má dokonce „trademarknutý“, může vás žalovat, zatímco web, který vám logo prodal, je v bezpečí.

A ikdyby byl symbol solidní a vytvořený od píky, nemění to nic na tom, že první člověk, který si logo s tímto symbolem vytvoří, si může pořídit trademark a vyhlížet, kdo další si logo koupí a pak na něj poslat právníky za copyright infringement, tedy za narušení copyrightu.

 

LogoMakr.com

Will I have ownership of the logo that I create on LogoMakr?

Yes, any logo that you create on our free platform is 100% yours. However, you need to provide credit for using the graphics on our platform. We licensed these graphics for you to use, but credit is due to the designers. You can provide credit by inserting „Logo created with: http://logomakr.com“ somewhere on your website or social media outlets.

Tohle nemá chybu. Logo je sice 100% vaše, ale musíte někam na web či sociální síť napsat, že logo bylo vytvořeno přes logomakr. Říkám si, bude potřeba to uvádět třeba i na vizitky? Na propagační leták? A když bude logo v patičce na jiném webu, to se k němu namísto sloganu napíše ono: „Logo created with: http://logomakr.com“? Nevím, to už web neříká. Pochybuji, že by zákazníky kontrolovali a nevím, jak by reagovali při porušení těchto podmínek, ale jedno vím jistě – je to podivné pravidlo.

 

GoSpaces

DMCA Notice and Takedown Procedure: Spaces respects intellectual property rights and you should too. If we receive a DMCA Notice, we may disable access or remove the allegedly infringing content from your website. If you don’t think the claim is valid, you can proceed with a counter notification.

 

For everyone else this means, If you believe one of our merchants is infringing your intellectual property rights, you can send Spaces a DMCA Notice. We will expeditiously disable access or remove the content and notify the merchant. Be advised that we post all notices we receive.

Jinými slovy říkají, že nemají absolutní kontrolu nad tím, zda jsou na jejich webu plagiáty a pokud tam někdo nějaký najde, může poslat DMCA Notice (víceméně taková stížnost na porušení copyrightu), oni to prověří, logo smažou a dají vědět tomu, který tam logo nahrál.Skvělé, ale co mají dělat ti, kteří už logo koupili a používají? Napíšou jim vůbec, že koupené logo bylo kradené? Co když je zažaluje vlastník původního loga? To už v podmínkách neříkají..

Co mě ale zaráží je to, že zdůraznili, že to má nahlásit ten, jehož duševní vlastnictví je ohroženo. V běžném případě, je-li někde plagiát, může se ozvat kdokoli, kdo si toho všimne. Proč je to tady jinak? Možná proto, že je vysoká šance, že někdo z milionu uživatelů nějaký plagiát objeví, zatímco je téměř nulová šance, že na ten web zavítá někdo, čí logo se tam objeví? Nevím, co si o tom myslet.

 

Kradená loga

 

Kradená loga, nebo-li plagiáty, jsou silně neetická záležitost a u každého seriózního logotvůrce (či obecně tvůrčí bytosti) by měla být tato zrůdnost na vrcholu žebříčku věcí, které nikdy za každou cenu nespáchá. Kradená loga jsou z hlediska rizika nejnebezpečnější. Firma od které logo kradete nemusí být ani velká a známá, ale přesto vás mohou čekat velké pokuty a samozřejmě zákaz logo používat. A to nejen kradete-li logo českého autora, ale i zahraničního.

A nemusí jít přímo o kradení log. Neméně závažné je kradení cizích ilustrací či jiných obrázků, které na googlu naleznete a které pak do loga použijete. I tehdy platí, že jde o cizí duševní vlastnictví a nemáte právo jej komerčně využívat. Možná si říkáte, že jde přeci jen o pár tvarů, proč to hrotit? Nojo, ale i na těch pár tvarů se vztahuje nějaké duševní vlastnictví.

 

a) Plagiátorství nevědomé

V tomto případě klient neví, že grafik vykrádá cizí práci a zároveň se grafik netrápí to klientovi říct. Nejen že tím grafik porušuje zákon, navíc je to drzé vůči autorovi původního loga a hlavně neférové vůči klientovi, který si zaplatil za originální práci a designer dodá plagiát. Navíc to klienta staví do nebezpečné pozice – kdykoli může přijít žaloba. A věřte, že bude-li mít klient problém, ozve se vám a možná vás do soudního procesu zaplate jako odměnu za to, že jste mu takto zavařili.

 

b) Plagiátorství vědomé

Bohužel tam venku běhá hodně klientů, kteří narovinu řeknou: „obkreslete mi tohle logo, to se mi líbí“  Perličkou je, jde-li o logo konkurence – to chtějí být něčí kopie? Smutnější je, že se najdou i grafici, kteří na to kývnou.

Takhle to fakt nefunguje. Existuje autorské právo. Nejde kopírovat cizí práci ať už s ochrannou známkou anebo bez ní – v obou případech je dílo chráněné zákonem. Osloví-li vás někdo s tímto požadavkem, vysvětlete jim, že to nejde. Lidé totiž často ani neví, že se to nemá. A pokud byste snad takovou zakázku přijali, mám pro vás pár zákonů:

 

Zákony ČR

 

Abych vás nemořil dlouhými pasážemi, vytáhnu to podstatné. Uvidíte-li tři tečky, znamená to, že jsem vynechal nějaký úsek, který pro nás není tolik podstatný. Budete-li si chtít projít plné znění, proklikněte název zákona.

 

Zákon č. 121/2000 Sb.Zákon o právu autorském

 

Osobnostní práva

§ 11

(3) Autor má právo na nedotknutelnost svého díla, zejména právo udělit svolení k jakékoli změně nebo jinému zásahu do svého díla, nestanoví-li tento zákon jinak. …

 

Ochrana práva autorského

§ 40

(1) Autor, do jehož práva bylo neoprávněně zasaženo nebo jehož právu hrozí neoprávněný zásah, může se domáhat zejména

b) zákazu ohrožení svého práva … neoprávněného sdělování díla veřejnosti, jakož i neoprávněné propagace, včetně inzerce a jiné reklamy,

c) … podle tohoto ustanovení se autor může domáhat vůči osobě, která do jeho práva neoprávněně zasáhla nebo je neoprávněně ohrozila, a dále zejména vůči osobě, která má nebo měla v držení neoprávněně zhotovenou rozmnoženinu či napodobeninu díla za účelem přímého nebo nepřímého hospodářského nebo obchodního prospěchu,

d) odstranění následků zásahu do práva, zejména stažením neoprávněně zhotovené rozmnoženiny či napodobeniny díla …

e) poskytnutí přiměřeného zadostiučinění za způsobenou nemajetkovou újmu, zejména omluvou, zadostiučiněním v penězích

f) zákazu poskytování služby

 

A že porušování těchto zákonů není sranda se můžete přesvědčit v části Správní delikty a v trestním zákoníku. Obvykle to tak dramatické nebude, ale opravdu to chcete riskovat? Za vás i za klienta? Pominu-li pokutu, poškodíte tím i svou reputaci a to může mít dlouhodobé dopady. Pár tisíc za zakázku nestojí za riskování pěti či vícemístné pokuty a pošramocení pověsti.

 

Správní delikty právnických a podnikajících fyzických osob

§ 105b

(1) Právnická nebo podnikající fyzická osoba se dopustí správního deliktu tím, že

a) neoprávněně užije autorské dílo, …

(2) Za správní delikt podle odstavce 1 písm. a) se uloží pokuta do 150 000 Kč, …

 

Zákon č. 40/2009 Sb.Zákon trestní zákoník

 

§ 270

Porušení autorského práva, práv souvisejících s právem autorským a práv k databázi

(1) Kdo neoprávněně zasáhne nikoli nepatrně do zákonem chráněných práv k autorskému dílu, … bude potrestán odnětím svobody až na dvě léta, zákazem činnosti nebo propadnutím věci.

(2) Odnětím svobody na šest měsíců až pět let, peněžitým trestem nebo propadnutím věci bude pachatel potrestán,

a) vykazuje-li čin uvedený v odstavci 1 znaky obchodní činnosti nebo jiného podnikání,

b) získá-li takovým činem pro sebe nebo pro jiného značný prospěch nebo způsobí-li tím jinému značnou škodu, nebo

c) dopustí-li se takového činu ve značném rozsahu.

(3) Odnětím svobody na tři léta až osm let bude pachatel potrestán,

a) získá-li činem uvedeným v odstavci 1 pro sebe nebo pro jiného prospěch velkého rozsahu nebo způsobí-li tím jinému škodu velkého rozsahu, nebo

b) dopustí-li se takového činu ve velkém rozsahu.

 

Zahraniční zákony

 

Pro ty, kteří by si mohli říkat „to je zahraniční logo, přeci to nějakej Amík nezjistí a i kdyby, tak proti mně nic nezmůže“ – ale proč by ne? Klidně zjistí. Internet je příliš malé místo, abyste se na něm schovali. Nezáleží, zda jste z ČR, USA anebo pracujete z iglů na Antarktidě. Prohledá-li někdo své logo (ano, lidé to dělají) za pomocí reverzního vyhledávání (ukážeme si ke konci článku), najde váš plagiát během pár vteřin, ať jste odkudkoli.

A že na vás z USA nemůžou? Bude to sice s žalobou a soudy složitější, ale jsou chráněni  tak jako tak. Důkazem budiž výtažek z článku právníka zaměřujícího se na duševní vlastnictví. Pokud byste mu nevěřili, progooglete si Bernskou úmluvu.

… United States author automatically is entitled to protection against the infringement of his work in a foreign jurisdiction that is a member of the Berne Union. …

Autor z USA má tedy právo na ochranu i v jiném státě, spadá-li pod Bernskou úmluvu. A jak se můžete přesvědčit na wikipedii, opravdu se nás Bernská úmluva týká. Takže budete-li krást loga z cizích zemí, riziko není o nic nižší. Naopak. Třeba v USA berou zákon o dost vážněji a za autorská práva tvrdě bojují.

 

Legální logobanky

 

Jediné místo, kde si můžete loga legálně koupit, jsou speciální logobanky.  Když si tam logo koupíte, z nabídky zmizí a nikdo jiný si ho už koupit nemůže. Funguje to tak, že si vyberete symbol, řeknete jim, jaký název chcete k symbolu přidat, oni tak učiní, pošlou vám data a výhradní licenci.

Těchto portálů existuje více, jsou jimi například:

Obecně tyto portály poznáte tak, že zatímco v běžné fotobance lze koupit kdejaký symbol klidně za dolar, tady se pohybují ceny kolem 200-300$ (tedy 5000-7000 Kč). Nejsou ale výjimkou ani loga za 400$, 500$, nebo více.

Jak vidíte, může jít o vcelku drahou srandu. Respektive ceny už odpovídají cenám, o které si řekne dobrý logotvůrce. Proto myslím, že je s tímto rozpočtem vhodnější oslovit přímo logotvůrce, který vám vytvoří logo nové.

Neříkám, že jsou loga z logobank špatná. Mnohá ano, ale ne všechna. Problémem však je, že ač vám mohou návrhy padnout do oka, žádný z nich nebude dokonale odrážet vlastnosti, hodnoty a charakter vašeho byznysu. Každý byznys je jedinečný a pouze dobrý logotvůrce dokáže jednotlivé dílky vzít a poskládat z nich osobité logo na míru.

 

Ideální cesta – logotvůrce

 

Rád bych věřil, že jste po přečtení článku dospěli k závěru, že nejlepší řešení je najít si konkrétní logotvůrce. Ti vytvoří logo podle vašich potřeb a máte téměř (rozvedu níže) jistotu, že je logo jedinečné a můžete klidně spát, protože odpadá stres s tím, zda náhodou není logo kradené a zda se k němu neváže nějaká omezená licence.

Na logotvůrci je nejcennější to, že je to živý člověk – na rozdíl od fotobanky anebo online nástroje pro tvorbu log. A to konkrétně člověk přemýšlející a s nevyčerpatelnou kreativitou. Oproti fotobankám ví, co dělá. Rozumí vizuální komunikaci a tomu, jaké symboly, písma, barvy a vůbec jaký styl loga je vhodný pro váš byznys. Dokáže objevit vaši jedinečnost a tu do loga zakomponovat. To žádná fotobanka ani online generátor nedokáže. Každý dobrý logotvůrce navíc provádí průzkum konkurence a je tedy velmi nízká šance, že vytvoří logo, které se nějakému konkurenčnímu podobá.

Stáhnutí loga z fotobanky anebo vytvoření loga online znamená, že si logo vyberete či vytvoříte vy. Jenže chcete-li mít logo kvalitní a funkční a nejste-li logotvůrce, tak jednoduše nevíte, zda je logo kvalitní a zda bude fungovat. Neříkám, že musíte mít logo, které nenávidíte jen proto, že vám logotvůrce řekl, že je v této podobě ideální. To určitě ne. Je potřeba, abyste byli s logem na určité úrovni sladění a cítili jste se s ním dobře. Je ale vhodné hledat kompromis mezi tím, co byste chtěli vy a tím, co vám logotvůrce doporučí. On či ona totiž po stovkách projektů dobře ví, jaká loga fungují. Věřte jim, jsou to odborníci a proto jste si je koneckonců najali.

 

Kde logotvůrce najít?

 

Můžete se ozvat přímo mně :), anebo si vybrat někoho v katalogu NaVolnéNoze, na ChciGrafika, anebo třeba v mém doporučujícím seznamu na stranách 8-10.

 

Důvěřujte, ale prověřujte

 

Bohužel ani nedokážu spočítat, kolikrát jsem četl poptávku, kde klient sháněl nové logo, protože zjistil, že to minulé bylo stažené z fotobanky anebo kradené. Několik takových klientů přišlo i za mnou a měl jsem tu čest vidět jejich zklamání a rozčarování nad tím, jak s nimi designer zametl. Ani nemluvě o tom, že už za jedno logo zaplatili (nejen za logo, ale i za vizitky a propagaci – to jsou desetitisíce) a nyní musí platit znovu za nové (i za novou propagaci).

Ani logotvůrcům tedy nejde stoprocentně věřit. Někteří opravdu do svých log používají loga z fotobank či loga někde kradou a klientovi o tom neřeknou. Tomuto se předejít nedá. Ani reputace designera nepomůže, jelikož jsem byl svědkěm toho, jak vcelku úspěšní zahraniční logotvůrci přiznali, že občas něco z fotobanky použijí. Tady jsme navíc v ČR – nemyslete si, že vidina snadného zisku některé designery neláká tuto cestu vyzkoušet.

Ono nejde ani tak o kvalitu log. Ve fotobankách se dají najít i líbivé symboly (byť se třeba k byznysu nehodí), které klienta zaujmou. Hlavní problém je, že klient bude spokojený, logotvůrce doporučí dál, ale už neví, že používáním loga porušuje zákon.

 

Jak prověřovat?

 

Věřte internetu. Jakmile vám navrhnou logo, tak si třeba v malování vyřízněte symbol, jděte na Yandex, Google ObrázkyTineye.com a obrázek třeba z průzkumníka přetáhněte do vyhledávacího panelu. Tím spustíte obrázkové vyhledávání, které vám najde duplicity daného symbolu. Jak takové vyhledávání vypadá můžete vidět na následujícím videu:

Pro ještě vyšší jistotu doporučuji symbol zrcadlit (v Malování: Otočit > Překlopit vodorovně), jelikož někteří designeři jsou fikaní a ví, že když symbol zrcadlí, sníží se šance na dohledání. Ideální je odzkoušet i prohození barev – bílé logo na černém pozadí převést na černé na bílém a naopak. Existují ještě další pokročilé metody, ale tyto základní zpravidla stačí.

Je však potřeba říct, abyste nepanikařili, najdete-li pouze podobná loga. Log jsou miliony. Každého z nás obklopují stejné symboly a inspirují stejné motivy, tudíž máme i podobné nápady. Pokud vám logotvůrce udělá příliš jednoduché geometrické logo, dá se očekávat, že podobný symbol najdete ve stovkách variací. V těchto případech (obvykle) nejde o krádež, jen o přílišný minimalismus a nedostatečnou originalitu či kreativitu.

Každopádně i u propracovaných symbolů je možné, že najdete podobné motivy. Čistá originalita totiž už neexistuje, jak už jsem psal tady. Takže najdete-li pouze podobná loga, je to v pohodě. Najdete-li však totožná loga, okamžitě vašemu logotvůrci pošlete odkazy na vykradené symboly a vydupejte si vysvětlení.

 

Závěr

 

Doufám, že byl článek poučný a že jsem přesvědčil ty z vás, kteří o logu z fotobanky přemýšleli, abyste se tomuto řešení vyhnuli. Nemá to zkrátka cenu. Stejně tak online generátory log anebo nedejbůh kradení log. A pokud znáte někoho, kdo loga z fotobank používá, prosím, pošlete mu tento článek. Stále si spousta designerů myslí, že je to normální a že jim nehrozí žádná rizika. Rád bych, aby se toto povědomí konečně změnilo a lidé pochopili, že to opravdu legální a bezrizikové není.

Na tvorbu loga tedy doporučuji najmout profesionála. Nemáte-li na něj rozpočet, raději počkejte, než abyste vytvořili špatné logo pomocí fotobanky či generátoru. Jelikož šanci na první dojem máte jen jednu, tak opravdu nechcete, aby to první, co na vašem webu člověk uvidí, bylo tuctové anebo přímo špatné logo, či dokonce logo stejné, jako má konkurence. To byste moc důvěry nevzbudili.

Pokud už chcete mít do začátku nízkorozpočtové logo, zkuste jednoduchý logotyp – najděte čistý čitelný font a v něm napište název firmy. Tím nic nezkazíte. Takový logotyp sice moc emocí nevzbudí, ale je lepší působit neutrálně, než nevhodně. A jakmile budete mít vyšší rozpočet, oslovte logotvůrce a investujte do kvalitního loga na míru. Nebudete litovat. Hlavní je nešetřit. Jak už jsem zmínil tady, šetření vás může vyjít draho.

 

Legálním logům zdar!

Tomáš Vachuda

Jsem zapálený logotvůrce. Miluji vyprávění příběhů skrze jednoduché symboly a rád pomáhám svým klientům vyniknout v džungli konkurence. Logům se věnuji již 8 let. Napsal jsem o nich knihu Vstup do světa logotvorby a jelikož je o logách neustále co psát, tak o nich nyní i bloguju. Budete-li mít jakékoli připomínky, anebo byste si přáli vytvořit osobité logo na míru, můžete se na mě kdykoli obrátit.

Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

4 thoughts on “Loga z fotobank a podobných služeb

  1. Libor

    Kéž by se někteří „designéři“ chytili za nos.
    Chtěl bych vidět jejich reakci, když by zjistili, že jim jejich vlastní autorské dílo někdo buď drze okopíroval nebo „mírně poupravil“ a prodal. To by asi bylo hořekování a nadávání do zlodějů…

    1. Ano, kéž by, to je jeden z důvodů, proč jsem článek psal. Každopádně mám zkušenost s tím, že ti, co kradou, tak jim jde především o ten rychlý výdělek a je jim víceméně jedno, zda to někdo další ukradne jim, protože už za to dostali zaplaceno a tím to hasne. Stejně jako jim je jedno, že z toho může mít jejich klient problémy..

Napsat komentář