O mně a o logách

Ahoj, vítám vás na svém blogu. Abyste věděli, kdo bude zdejší články psát, tak se vám na začátek představím. Jmenuji se Tomáš Vachuda. Jsem zapálený logotvůrce na volné noze, blíženec, objevitel a INFJ. Rád cestuji, mám rád filmy a seriály v originálním znění, rád chodím do fitka a nedám dopustit na svůj Kindl.

Pokud jde o studium, tak po střední škole letecké a výpočetní techniky jsem absolvoval dvouobor Informatika a Pedagogika na Pedf UK v Praze. Informaci o škole nevnímám jako extra podstatnou, ale zmiňuji ji, protože se mě lidé občas ptají na to, zda jsem grafiku studoval – nestudoval jsem ji, jsem samouk. Studoval jsem ale peďák, který podpořil můj mesiášský komplex a snahu radit a pomáhat ostatním.

Než přejdu dále, tak tady můžete mrknout na můj rozhovor Na volné noze:

Nebo o 6 let novější rozhovor.

 

A teď už ke grafice. Nebo dobře, ještě jedna osobní fotka – nádherná oblast Awa’awapuhi na Kauai. Cestování a objevování nových míst mě zkrátka nabíjí inspirací, bez které bych byl ve své kreativní kariéře nepoužitelný.

 

700-Awaawapuhi

 

Grafice jako takové se věnuji někdy od roku 2003? 2004? Nejsem si jistý, každopádně je to tedy už minimálně 16 let. Obecnou grafiku a tvorbu přetočím (o těchto začátcích jsem se rozepsal na mém druhém blogu) a přejdu rovnou k logům. Logům se věnuji přesně od neděle 13. září 2009, kdy jsem narazil na poptávku loga na portále grafika.cz a vytvořil mé první „logo“. Ty uvozovky si představte opravdu velké a tučné, protože to „logo“ vypadalo takto:

 

geo

 

Krasavec, že? 🙂 Z neznámého důvodu mi daný klient neodpověděl. Asi ta hrůza neprošla spam filtrem. Nu a tím to začalo. Od té doby jsem se začal v logách sebevzdělávat všemi možnými způsoby a cíleně vyhledávat logo-zakázky. Je to tedy už přes 11 let, co se tvorbě log věnuji a každým rokem mě baví více a více.

Přetočím do současnosti. Sice bych rád ukázal svá nejnovější loga, ale bohužel je zatím sdílet nemohu, jelikož projekty ještě nejsou „venku“. Každopádně mohu sdílet jedno z novějších log, na které jsem velmi hrdý. Jedná se o logo vznikající české donutové frančízy Donuter, pro kterou tvořím celkovou vizuální identitu a je to super projekt, který doporučuji sledovat. Doufám, že od loga Geosense je tam vidět alespoň minimální posun. 🙂

 

Donuter

 

Další ukázky mé práce

Chcete-li omrknout více ukázek z mých začátků, anebo si prohlédnout mé aktuálnější práce, můžete prozkoumat mé profily:

A pokud byste byli jó zvědaví, na této stránce: http://lvlorf3us.blog.cz/ si můžete projet mou kompletní grafickou historii. Nemusíte rozklikávat žádné kategorie, vše je na jedné straně, takže dojedete-li až dolů a budete se posouvat směrem nahoru, uvidíte, jak jsem se vyvíjel. Zveřejňoval jsem tam víceméně všechny mé grafické práce od roku 2009. Kromě log zde najdete i montáže, grafické experimenty a mé první reference.

 

GridLoga

 

Proč mě logotvorba tak chytla?

Miluji zjednodušování. A co může být větší výzva, nežli zjednodušit něco tak komplexního, jako je něčí byznys, do jednoduchého symbolu. Vzít desítky až stovky klíčových slov, které daný byznys vyjadřují a vytáhnout z nich jakousi esenci a tu převést do grafické podoby. Mnoho designerů považuje tvorbu log za jednu z nejtěžších (ne-li zcela nejtěžší) designovou disciplínu. Já s tímto názorem souhlasím. A právě proto mě tvorba log tolik baví – je to extrémně náročné, tudíž je to extrémní výzva, takže ve finále je to extrémní zábava. Sice při té „zábavě“ narážím na kreativní bloky, absenci nápadů a s tím spojené mírné grafické deprese, ale jakmile přijde ten správný nápad, je to.. úžasný zážitek.

Vedle zjednodušování mám rád také zpřehledňování. Už při psaní poznámek ve škole jsem často místo slov využíval symboly – zaprvé to šetří čas a zadruhé se stačilo na list papíru kouknout a na první pohled díky symbolům poznat, o čem v jakém odstavci asi tak jde. Pomohlo to zkrátka celý text zpřehlednit a dát mu jakýsi řád. A o totéž se snažím pomocí log – nějakým způsobem zpřehlednit trh. Obklopuje nás totiž mnoho log, které sice nejsou vyloženě nekvalitní z hlediska zpracování, ale „nic neřeknou“ anebo vypadají prakticky stejně, jako stovky jiných log a vytváří jakousi houšť podobných log, která se nám mezi sebou pletou.

Tato situace mě silně iritovala a tak jsem si řekl, že se ji pokusím zvrátit, anebo přinejmenším napravit nějaké škody. To mě nasměrovalo k tomu, že jsem začal tvořit především symbolická loga, jelikož symboly jsou univerzálním nástrojem ke komunikaci napříč celým světem a jeden symbol dokáže poměrně snadno obsáhnout klidně i několik metafor, které k lidem promluví a ti si jej díky tomu snáze zapamatují.

Neref

Zároveň se snažím tvořit loga taková, která se liší od ostatních a která „něco říkají“. Co tím myslím? Snažím se tvořit loga, na která když člověk koukne, tak ideálně pozná anebo alespoň tuší, o čem daný byznys je. Pozor – tím ale nemyslím konkrétní zaměření byznysu, nýbrž jeho hodnoty a charakter. Tedy snažím se do log vyjádřit jaký daný byznys je. Je vážný nebo vtipný? Konzervativní nebo moderní? Podobných škatulek u tvorby log zvažuji někdy i desítky a s každou křivkou a s každou barvou ladím loga tak dlouho, dokud „neříkají“ to, co mají. A právě toto ladění a jakési šití loga na míru mě nesmírně baví.

A v neposlední řadě mě na tvorbě log baví to, že s jejich pomocí pomáhám svým klientům – zvyšuji jejich důvěryhodnost, konkurenceschopnost, odlišuji je od ostatních a dávám jejich firmě zkrátka jakousi pomyslnou tvář. Pocit, že mé logo (případně navazující firemní identita) pomáhá klientovi vyniknout a získat pozornost zákazníků, je k nezaplacení. Zejména pokud se jedná o opravdu skvělé projekty, které mají pozitivní dopad na mnoho dalších lidí.

Ano, nejsem žádný lékař ani hasič, ale i tak mám dobrý pocit z toho, co dělám a vidím v tom smysl. A to je myslím hlavní důvod, proč jsem u log (u obecné grafiky ano) zatím nezažil žádný pocit vyhoření (pouze období stagnace) a proč mě tato specializace baví i po zmiňovaných 8 letech. A doufám, že mě bude bavit i dalších mnoho let. 🙂

 

Kniha

Z odstavců výše jste asi dokázali vycítit, že můj vztah k logům je silný. Proto se o nich snažím zvýšit povědomí i u širší veřejnosti. Snažím se lidem ukázat, že tvorba loga není tak úplně sranda – že vytvořit (kvalitní) logo chvíli trvá a že to něco stojí. Snažím se tedy ukázat přiblížit hodnotu a význam loga a doporučit jim, nad čím by se měli zamyslet, než někomu tvorbu loga zadají. Toto vše by mělo – v ideálním případě – vyústit v situaci, kdy by za logotvůrci začali přicházet připraveněšjší klienti jak po stránce kvalitního zadání, tak i s ochotou platit vyšší, respektive adekvátní odměny za tvorbu loga.

A právě z těchto důvodů jsem věnoval 200+ hodin přípravě knihy, kterou si můžete zdarma stáhnout v následujícím článku. Kniha má už přes 40.000 stažení (což je neuvěřitelné), takže bych rád věřil tomu, že snad na hrstku lidí měla takový efekt, jaký jsem plánoval.

 

Kniha

 

A teď jsme tady…

Myslím, že už o mně a o mém vztahu k logům víte více než dost, takže minulost už neřešme a přesuňme se do přítomnosti – k tomuto blogu. Abych už nepřetěžoval tento článek, tak (budoucí) obsah blogu se dovíte hned v následujícím článku, kde zároveň najdete i zmíněnou knihu.

 

Závěr a kontakt

Pokud jste dočetli až sem, tak jste úžasní a nikdy nikoho nenechtejte říkat vám opak. Díky moc za zájem a budu se na vás těšit už v dalších článcích.

A kdybyste měli jakékoli dotazy či připomínky, klidně mi napište na: t.vachuda@seznam.cz

Logům zdar!

Tomáš Vachuda
Latest posts by Tomáš Vachuda (see all)

Napsat komentář