Stejně jako Jarda Jágr netrénuje hokej jen při samotných zápasech, ani logotvůrce by neměl trénovat jen při tvorbě zakázek. Jasně, každá zakázka je skvělá škola a designera posune zas o kousek dál, ale chcete-li se posouvat rychlejším tempem, tréninku se nevyhnete.
Toto téma jsem již několikrát hledal po internetu, ale ničeho jsem se nedohledal. To mě donutilo k tomu, abych začal experimentovat a hledat metody tréninku sám. A dnes se s vámi chci podělit o ty metody tréninku, které jsem (zatím) vyhodnotil jako nejlepší.
Vyhnu se obecnému trénování designu a zaměřím se čistě na tvorbu log. Dám vám tipy jak trénovat nápady a představivost a poté jak trénovat konkrétní techniky, abyste mohli své kreativní nápady co nejzajímavěji a nejkvalitněji převést do finální podoby.
Seznámím vás s těmito tréninky:
- Trénink asociací
- Trénink představivosti
- Trénink kombinací nápadů
- Trénink technik logotvorby
- Trénink kreslení
- Trénink dodržování zadání
- Trénink softwaru
Trénink asociací
Když to hodně zjednoduším, tak loga nejsou nic jiného, než grafické vyjádření hodnot (anebo zaměření) daného byznysu. Každý logotvůrce převádí konkrétní hodnoty do konkrétních či abstraktních tvarů. Jedná se o agresivní sportovní tým? Logo bude mít pravděpodobně velmi ostré hrany. Jde se o neziskovku pomáhající lidem? Tak se hodí hrany zaoblit, aby bylo logo lidštější a uchopitelnější. Toť ukázkový příklad, jak se dají hodnoty převést do grafické podoby.
Každý tvůrce log má v hlavě určitý slovník asociací. Slovník, ve kterém je na jedné straně slovo „příroda“ a na vedle něj je obrázek listu, stromu, slunce, nějakého zvířete či nějaké věci, která souvisí se slovem příroda. A právě tento slovník je potřeba neustále obohacovat, aby logotvůrce přicházel se stále lepšími a lepšími metaforami.
Jistě se vám už stalo, že jste narazili na nějaké logo a řekli jste si „Wow! To by mě nikdy nenapadlo, to je geniální nápad!“ – takováto loga by chtěl mít v portfoliu jistě každý z nás. A jedním způsobem, jak zvýšit šanci na to, že nás něco geniálního napadne, je právě neustále doplňovat databázi asociací. A také posouvat hranice naší představivosti, ale o tom později. Teď si ukážeme, jak trénovat asociace.
a) Symbolické slovníky
Ultimátní cestou k budování nových asociací jsou symbolické slovníky. Ty vám zároveň pomohou i k hlubšímu porozumění samotným symbolům – především jejich významům z pohledů různých kultur či náboženství.
Rozhodně ale nedopročuji takový slovník číst celý. Nemáte-li fotografickou paměť, neudržíte v hlavě takovou nálož asociací najednou. Spíše do nich tu a tam mrkněte na základě toho, jaké téma vás zrovna zajímá, anebo jaké souvisí s projektem, na kterém pracujete. Pár tipů na konkrétní zajímavé slovníky:
- An Illustrated Encyclopaedia of Traditional Symbols (J. C. Cooper)
- Dictionary of Symbolism: Cultural Icons and the Meaning Behind Them (Hans Biedermann)
- Illustrated Dictionary of Symbols in Eastern and Western Art (James Hall)
- The Illustrated Book of Signs & Symbols: Thousands of Signs and Symbols from Around the World (Miranda Bruce-Mitford)
- The Secret Language of Symbols: A Visual Key to Symbols and Their Meaning (David Fontana)
- The Book of Signs (Rudolf Koch)
- The Element Encyclopedia of Secret Signs and Symbols: The Ultimate A-Z Guide from Alchemy to Zodiac (Adele Nozedar)
b) Tematické zdroje
Další cestou mohou být tematické magazíny, encyklopedie anebo klidně Wikipedia. Nebo nějaký pěkný tematický dokument. Zkrátka jakýkoli zdroj, ve kterém najdete co nejvíce obrázků, které si uložíte kamsi do mozku a vybavíte, až to bude potřeba. Chcete-li posílit asociace v oblasti přírody, prohlédněte si National Geographic. Chcete-li třeba něco vesmírného, pusťe si vynikající dokument Cosmos. A tak dále. Ideální je si průběžně prohlížet cokoli, na co narazíte. Sledování rozmanitých zdrojů zajistí pravidelný přísun nových asociací.
Trénink představivosti
Představivost je nadstavba pro asociace. Představivost vnímám jako hranice, v rámci kterých přemýšlíme. Tyto hranice je potřeba pravidelně rozšiřovat, jinak člověk zakrní a bude přicházet se stále stejnými řešeními. Můžete mít silnou základnu asociací, ale když budete mít úzkou představivost, tak vás ani nenapadne některé konkrétní nápady kombinovat, což je škoda. Jak rozšiřovat hranice představivosti?
a) Cestování
Čím exotičtější kultury navštívíte, tím lépe. Čím delší pobyt, tím lépe. Za měsíc v Thajsku jsem narazil na tolik barvitých a netradičních vjemů, že jsem je vstřebával ještě hodně dlouho. Takové prostředí zkrátka člověka ovlivní a už ani nejde přemýšlet stejným způsobem, jako dříve. Každá cesta do zahraničí vám rozšíří obzory a tudíž i představivost. Každá destinace je jiná a obohatí vás jiným způsobem. Ale tak či onak vás vždycky obohatí a pomůže vám přemýšlet takzvaně „outside the box“.
b) Četba
Ideálně fikce. Ideálně ať to má propracovaný netradičný svět, který si musíte neustále představovat. Při každé takové představě posilujete svou fantazii. Nejlépe k tomu slouží žánry fantasy a sci-fi, číst ale můžete cokoli, hlavně ale čtěte, opravdu to pomáhá.
c) Sledování
Filmů a seriálů, případně dokumentů. Nemyslím teď žádné maratony, ale spíše vidět alespoň jednou týdně nějaký zajímavý film, seriál anebo dokument, který nějakým způsobem hecuje vaši fantazii a tudíž podporuje představivost. Filmy, seriály i dokumenty jsou zároveň skvělým zdrojem asociací.
Trénink kombinací nápadů
Otevřete si slovník a poslepu umistěte prst na nějaké místo – to je vaše první slovo (například slon). Nalistujte na jinou stránku a učiňte totéž – máte druhé slovo (například letadlo). Nyní ta slova vizuálně zkombinujte: vymyslete symbol, který bude kombinovat ideu slona a letadla – zkuste vytvořit třeba letadlového slona. Pokud vám dvě slova nestačí, přidejte další slovo, třeba fontána. Teď už by to bude zajímavější
Tuto metodu jsem viděl využívat již mnoho designerů a nemohou si ji vynachválit. Tento trénink kombinací totiž posiluje vaši kreativitu a řešení problémů. A hlavně vás připravuje na budoucí zakázky, jelikož běžný logotvůrce vykonává kombinování nápadů na denním pořádku. A navíc.. až se vám ozve aerolinka s názvem Sloní fontána, můžete zazářit, protože už budete mít logo přichystané. 🙂
Trénink technik logotvorby
Tak, nápady už trénovat umíme a teď je potřeba je co nejlépe realizovat, takže se pustíme do tréninku konkrétních technik.
a) Studium kvalitních log
Umělci napříč dějinami se často učili své umění (mimo jiné) tak, že studovali a překreslovali práci mistrů. Zkrátka se ji snažili jaksi dekonstruovat, pochopit a danou techniku si vštípit. A pokud tuto metodu využíval i Leonardo da Vinci, proč bychom ji nemohli využít i my – prostí logotvůrci? Sám jsem se ke studiu kvalitních log dostal poměrně pozdě, někdy před 2 lety. Jakmile jsem ale s tréninkem začal, tak jsem se během relativně krátké doby neskutečně posunul dále.
K tréninku doporučím jednu věc – průběžně si stahujte všechna loga, která vás nějak zaujmou. Trénink bude rychlejší a pohodlnější, budete-li mít připravenou databázi log. Já mám třeba uloženo přes 1200 log. Pokud byste vzali do ruky papír a tužku s tím, že jdete trénovat a začali jste procházet internet a hledat loga k překreslování, bude vás neustále něco rozptylovat a moc toho nenatrénujete. Proto doporučuji si loga průběžně stahovat. Zdroje inspirace log naleznete zde. Když už máme loga postahovaná, jak je lze studovat? Můžeme je:
1) Studovat jen očima
Pozorně si prohlížet každý pixel a přemýšlet, co tato dobrá loga dělá dobrými. Všímat si kompozic, barev, úprav písma, vztahů mezi znaky a symboly a samozřejmě můžete odkoukávat všelijaké techniky zpracování symbolů, zkrátka dané logo dekonstruovat a nasát z něj know-how.
2) Překreslovat je
Tím se naučíte nejvíce. Díky překreslování se vám dané techniky snáze dostanou do ruky. Každé logo je jiné a proto se z každého loga naučíte něco trochu jiného. Klidně si loga rozřaďte do kategorií – minimalistické, ilustrované, hrátky s negativním prostorem, zajímavé styly apod. A poté jednoduše trénujte styly, ve kterých se aktuálně chcete zlepšit.
Tady můžete vidět můj obecný trénink:
Tady jsem studoval propracovaná loga:
Tady jsem trénoval negativní prostor a minimalistická loga:
Zde jsem si vytvořil databázi zajímavě upravených znaků pro budoucí inspiraci:
A zde jsem zas zkoumal kompozice dobře vypadajících log a našel u nich mnoho společných znaků z hlediska poměrů velikostí symbolů vůči písmu anebo z hlediska odsazení symbolů od písma:
b) Zjednodušování fotek
Dalším způsobem tréninku logotvorby je, že si najdete nějaký obrázek a poté jej na papíře zjednodušíte – zkrátka že ho převedete do „logařské“ podoby.
Na tento trénink jsou skvělá zvířata. Já si třeba oblíbil fotky od National Geographic. Trénoval jsem tak, že jsem si vybral třeba tučňáky a poté jsem na papíře vytvořil několik „tučňáčích log“ – jedno propracované, další sportovní, pak jakési tradiční a několik minimalistických. Totéž jsem jiný den provedl s mroži:
Anebo jsem narazil na sochu jakéhosi vousáče a zkusil ji zjednodušit:
c) Odkoukávání technik mimo loga
Chcete-li například odkoukat stínování, doporučuji dohledat fotky soch – ať už kamenných, dřevěných, kovových, skleněných anebo klidně sněžných. Ze soch se dá velmi dobře odkoukat hra světel a stínů.
Chcete-li trénovat práci s negativním prostorem, hledejte fotky podle klíčových slov: linocut (linoryt), woodcut (dřevoryt), scratchboard, anebo třeba známá ex libris razítka. Díla tohoto typu považuji za to největší mistrovství. Protože umět dvěmi barvami (respektive jednou hlavní barvou + žádnou, jelikož v mezerách rytin žádná není) vyjádřit komplexní grafickou scénu, to je kumšt.
A právě od těchto technik se dá odrazit a aplikovat je (byť zjednodušeně) do logotvorby. Jistě jste už viděli loga, která byla „vystínovaná“ pouze za pomocí jedné barvy – s tímto stylem umí v logách skvěle manipulovat třeba Miloš Milovanović: https://dribbble.com/Milovanovic
Zároveň je tento styl velmi oblíbený u sportovních log, přestože u nich bývá velmi zjednodušen, ale přesto tam náznaky vidět jsou. Pro příklad uvedu tyto tvůrce:
- https://dribbble.com/khisnen
- https://dribbble.com/dlanid
- https://dribbble.com/cjzilligen
- https://dribbble.com/Nagual
- https://www.behance.net/callmeoriginal
Trénink kreslení
Přiznám se, že nejsem kreslíř. Jako dítě jsem kreslil v jednom kuse, ale pak jsem s tím z nějakého důvodu přestal a teď se mi na to velmi těžce navazuje. Není to se mnou až tak hrozné, ale přesto cítím, že umět kreslit lépe, mají má loga úplně jinou úroveň. A proto pravidelně trénuji.
Jak trénuji? Zkoušel jsem klasické metody jako překreslování objektů z reálného světa anebo překreslování fotek. U ničeho jsem ale příliš dlouho nevydržel – nebavilo mě to. Nedávno jsem však narazil na metodu, která mě už od začátku chytla a ze které jsem nadšený, protože kombinuje jak učení, tak zábavu. A tou metodou je?
Obkreslování komiksů
Asi před měsícem jsem sledoval přednášku o skečnoutingu od Petra Žáka a uvědomil jsem si, že skečnouty vypadají trochu jako komiksy. A pak mě osvítilo – proč já vlastně neobkresluju komiksy, vždyť tam musí být nevyčerpatelná studna grafických technik, které mohu odkoukat a využít v logách?! Jelikož byla přednáška poutavá, tak jsem ji dokoukal a Petr na konci položil otázku ve stylu „Mimochodem, kdo z vás čte komiksy? Doporučuju, tam se toho dá hodně odkoukat.“ – pokud tohle nebylo znamení, tak už nevím. Okamžitě jsem se dal do googlení a objevování tohoto (pro mě) nového světa. Čím více jsem toho nacházel, tím více jsem byl utvrzenější v tom, že jsem konečně narazil na něco, co mě opět posune dál.
Možná si říkáte – k čemu je logotvůrcům překreslování komiksů? Pokud bych chtěl být malíř, tak z komiksů asi nečerpám. Ale pro tvůrce log jsou, podle mě, komiksy skvělým místem pro inspiraci a čerpání zkušeností, jelikož styl kreslení většiny komiksů je velmi blízký logům. Co tím myslím? V komiksech jde povětšinou o to vystihnout podstatu scény. Ano, obvykle jsou jednotlivé scény velmi propracované, ale když se zaměříte na dílčí prvky, všimnete si, že bývají vytvořeny velmi úsporným stylem. Že to, na co byste potřebovali 5 čar, komiksový kreslíř zvládne se 3 čárami. Že efekt, který byste řešili přes 2 barvy, někdo zvládl vytvořit pomocí jedné barvy a práce s negativním prostorem. Anebo si všimnete nějaké textury, jejíž elegantní vektorové zpracování by vás nikdy nenapadlo, ale přesto perfektně zachycuje, co má zachycovat. A tyto konkrétní zkušenosti můžete načerpat.
A pokud chcete trénovat vektorové stínování (bez barevných přechodů) pro svá budoucí ilustrativná loga, tak pro vás budou komiksy naprostým rájem, jelikož v každé scéně se něco stínuje. A vy tak můžete vesele studovat a nasávat know-how od zkušených ilustrátorů. Někdy není potřeba ani nic překreslovat a stačí se nad scénou zamyslet, sledovat hru světel a stínů, sledovat styl kresby, sledovat chování barev, chování tahů.. Jak říkám, ráj. 🙂 Navíc každý kreslíř má své techniky, takže vzhledem k množství komiksů můžete nasávat know-how od tisíců a tisíců kreslířů. Skvělé, ne?
Komiksy jsou skvělé také proto, že mají děj. To při běžném kreslení jaksi chybí. U překreslování objektů bych nikdy nevydržel 2-3 hodiny, ale v tomto případě s tím nemám problém. Děj mě vtáhne, takže chci víc a víc, ale zároveň si nedovolím přejít do čistě „konzumního“ stavu, nýbrž kdykoli vidím něco graficky zajímavého, tak si to překreslím, anebo se nad tím zamyslím a snažím se dané věci porozumět, abych ji mohl v budoucnu využít v praxi.
Pokud byste se chtěli do komiksového tréninku pustit, doporučuji dvě věci. Zaprvé – doporučuji hledat spíše mezi staršími komiksy. Novější často využívají barevné přechody a vše je šíleně „hladké“ a realistické. Daleko více odkoukáte ze starších „placatých“ komiksů. A na trénink práce s negativním prostorem jsou třeba nejlepší černobílé komiksy – ideálně doslova černé a bílé, bez stínování pomocí šedé. To splňuje například Sin City (kde občas zazáří i nějaká barva), ale jistě se dají dohledat další. Zadruhé – neřešte, že jste něco nepřekreslili stoprocentně přesně, ale zaměřte se na vystihnutí podstaty dané kresby.
Trénink dodržování zadání
Tento tip zmiňuji především pro začátečníky, jelikož ostřílení logotvůrci to už trénovat nemusejí, protože se tím (doufám) řídí na denní bázi.
Mnoho začátečníků tvoří fiktivní loga. To není nic zlého – ba naopak, trénujete techniky tvorby. Jenže tvoříte-li loga „jen tak“, bez konkrétního zadání, není to ideální. Zvykáte si totiž na tvorbu podle sebe (což jinými slovy znamená pro sebe) a to se vám může vymstít u reálných zakázek, pokud si na tento přístup zvyknete. Jak každý tvůrce log totiž časem zjistí, loga nejde tvořit tak, jak mu jeho či její umělecká duše radí. Loga se navrhují a přizpůsobují konkrétní zakázce. Design totiž není umění, design je řešení nějakého problému. Nečeká se od vás „jen“ pěkný obrázek, ale logo, které zaujme cílovou skupinu, které vyjádří hodnoty byznysu a tak dále.
Takže těm, kteří začínají, doporučuji trénovat dodržování zadání – pečlivě si projděte zadání nějakého projektu a pokuste se dát stranou osobní vkus a místo toho se vciťte do cílové skupiny a popřemýšlejte, co by je asi zaujalo. Ikdyž máte rádi modrou barvu, u loga pro fast food ji vynechejte, jelikož modrá je chladná a žádné chutě v člověku nevzbudí. Máte-li rádi drsná loga, tak pro ten psí útulek fakt nepoužívejte lebku s plameny, nýbrž něco vhodnějšího. Samozřejmě to teď přeháním, ale šlo mi o to vás zkrátka nasměrovat, abyste trochu přizpůsobili úhel pohledu. Nejste umělec, jste designer.
Jak trénovat dodržování zadání? Projíždějte internet a hledejte jakékoli veřejné poptávky se zadáním. Ideální jsou grafické soutěže. Nebudu rozvádět morální stránku věci (to rozvedu v jiném článku), soustřeďme se čistě na přínos pro trénink. Grafických soutěží je spousta, dají se prakticky denně dohledat nové. Každá taková soutěž má konkrétní zadání, což je přesně to, co nováček pro trénink potřebuje. Mně grafické soutěže pomohly opravdu hodně, ale vím, že nevyhovují všem. Je tedy na každém, zda se bude soutěží přímo účastnit. Nemusíte, ale určitě si alespoň na papír zkuste něco na základě podobného zadání navrhnout. Zkrátka pokud se budete rozhodovat mezi tvorbou fiktivního loga podle sebe či tvorbou loga podle konkrétního zadání, doporučuji se vydat druhou cestou, více vás připraví na reálný svět.
Kde takové soutěže najít?
V zahraničí například na 99designs.com a u nás například na topdesigner.cz, logopro.cz anebo designturnaj.cz.
Trénink softwaru
Vše, co jsem zmínil výše, bude člověku víceméně k ničemu, pokud to, co má na papíře, nedokáže převést do digitální podoby. Proto je potřeba se průběžně vzdělávat i v rámci grafického softwaru, ve kterém pracujete. Pokud pracujete s Corelem, tak bohužel žádné kurzy neznám (leda youtube), ale pracujete-li s Illustratorem, vřele doporučuji například One-on-One videokurzy od profesionálního designera a lektora Deke McClellanda na portále Lynda.com, anebo další tipy najdete uvnitř mé knihy, případně v seznamu Petra Václavka.
Závěr
Tak, to by pro jeden článek stačilo. 🙂 Snad jsem vás moc nezahltil a snad jsem někomu z vás vnuknul pár nápadů na to, jak se v logotvorbě zlepšovat. A pokud byste měli i vy nějaké tipy na to, jak trénovat určité oblasti tvorby log, neváhejte se o ně podělit.
Logům zdar!
- Kniha: Časotvorba - 4.4.2024
- Jak léčit perfekcionismus - 13.12.2023
- Rozhovor Na volné noze (2023) - 13.12.2023
Ahoj, skvelý článok a určite mi pomôže do budúcna 🙂 som iba taký amatér logotvorca, ale veľmi ma to fascinuje a ešte som nenarazila na takýto obšírny článok o tvorbe 🙂
Ahoj, díky, jsem rád, že se ti článek líbí. Jj, jak už jsem psal v článku, podobný článek jsem na webu nenašel, takže jsem ho musel napsat sám. 🙂 Tak snad v budoucnu pomůže.
Tomáš
Díky, skvělé. Úžasná práce.
Rádo se stalo. Díky za pochvalu.
Pěkné studie propracovaných log, ten Drakkar je luxusní. Jinak pěkný článek, jen tak dál. Ať se daří. 🙂
Díky, tak Drakkar je luxusní, protože byla luxusní předloha, já tam moc invence nepřidal. 🙂 Každopádně jsem rád, že se článek líbí a ať se daří i tobě. 🙂
WOW. Úplne skvelé. Len tak ďalej. 🙂
Díky, jsem rád, že se líbí. 🙂